باستان شناسی و دفینه یابی مصور ایران

تیم باستان شناسی
باستان شناسی و دفینه یابی مصور ایران

👑انجمن باستان شناسی مصور ایران و ترکیه👑
جهت ارتباط با ما ؛
✔ واتس آپ ✔ تلگرام ✔ ایمو
905513848681+

https://telegram.me/ArchaeologyTeam

کانالی متفاوت بدون تبلیغات خسته کننده و مطالب حاشیه
📣 بهیچ عنوان تبلیغات و تبادل انجام نمیگردد 📣

بایگانی

۱۲ مطلب در بهمن ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

⛔️مکانهای وجود تله ⛔️


تله آب اکثر در مکانهای سربسته دیده می شود و از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.


•  دیوارها و کف ها و کاخ ها و ادوار زمینی

•  سرداب ها و غارهای طبیعی و دست ساز

•  مقبره ها و زیارتگاه ها و اتاق ها و چاه ها و تونل ها

•  انبارهای برای دفینه یا دفینه


اما بصورت کمتر در قبور یا گورهای دسته ای یا مکانهای عمودی برای دفینه مانند اتاق های غارها یا جوغن های مطینه دیده می شود , اما تا زمانی که نزدیک درخت چند ساله باشد تله آب بطور کامل دیده نمی شود و ناپدید می شود و اغلب ما مکانهایی را که این تله را می بینیم در منازل مسکونی انسانها یا در نزدیکی پایه خانه هایی که آب طبیعی در سرزمین دور دست است دیده می شود .


@ArchaeologyTeam

  • ۰
  • ۰

☢غار هایی که گاز سمی دارند ☢

غار هایی که گاز سمی دارندغارهای زیرزمینی که وارد شدن به آنها سخت است باید هنگام ورود به غار اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که غار گازهای سمی دارد یا نه . اگر در سقف غار لانه خفاش باشد و یا اگر نشانه ایی از زندگی دیگر حیوانات در غار موجود باشد  غار گازهای سمی ندارد

معمولا مسمومیت با چنین گازها بسیار آرام صورت می گیرد اگر حیوانات زنده داخل غار زندگی نکنند در این صورت حتما باید با ماسک ضد گاز وارد غار شوید. معمولا جستجوگران گنج در اثر تنفس این گاز به آرامی و بدون اینکه متوجه بشوند مسموم شده و می میرند . غارهایی که احتمال می دهید گازهای سمی دارند حتماباید با استفاده از ماسک ضد گاز وارد غار شوید .

@ArchaeologyTeam

  • ۰
  • ۰

مفهوم علائم و نشانه های دفینه ( حکاکی کانال )

علامت و سنگ نگاره


کانال

    وجود سنگ نگاره و علامت کانال بصورت حکاکی کاملا واضح و دارای گودی، در مناطق مختلف، معانی مختلفی داشته که باید با بررسی دقیق منطقه و نیز مشاوره با افراد با تجربه و کار بلد مفهوم آنها را بیابید.

    در اینجا معانی و نظریه های مختلف در مورد این نوع سنگ نگاره را به اختصار برای شما شرح می دهم:

    1- در حالت اول می تواند نشان دهنده یک منبع آب آن در نزدیکی محل سنگ نگاره، می باشد.

    2- در حالت دوم می تواند نشان دهنده یک مقبره ( گور دخمه صخره ای ) در آن نزدیکی بوده و این مقبره در داخل یک غار یا اتاقکی صخره ای می باشد و دهانه آن را بسته و پلمپ نموده اند.

    در این حالت باید درون کانال حکاکی شده آب بریزید و مسیر حرکت آب به خارج از سنگ، مسیری است که باید به آن طرف رفته تا محل مذکور را بیابید.

    3- در حالت سوم مقبره ای درون یک غار با دهانه کوچک می باشد که خود این سنگ یا صخره در جلوی دهانه ورودی قرار گرفته و راه را مسدود نموده است (توجه داشته باشید که در اینصورت، این نشانه آخر خواهد بود)

    4- در حالت چهارم علامت وجود مقبره ای است، بسته شده که در روبروی آن قرار داشته و محل مورد نظر دارای حداقل دو شیب تند در طرفین می باشد و باید در بالای برجستگی، به دنبال آن بگردید.

    5- در موارد دیگر می تواند نشان دهنده یک سد و محل انباشته شدن آب یا محل جلوگیری از نفوذ آب باشد.

    البته در مواردی هم دیده شده است که این نوع سنگ نگاره، اشاره به وجود معدن سنگ و یا محل ورود و شروع محدوده منطقه ای صنعتی در گذشته بوده است.

@ArchaeologyTeam

  • ۰
  • ۰

نشانه جای پا و ارتباط آن با قبر


یک نمونه بسیار خوب از ردپا که نشان می دهد در رابطه با قبر است. اول از همه گرچه ممکن است همه قبرها مثل این باشکوه نباشد از نشانه های جای پا راست معمولا بعنوان نشانه قبر استفاده شده است. قبر در جهت مخالف پای راست می باشد یعنی اگر پای راست باشد روی آن پای راست را می گذاریم و در جهت جایی که پای چپ گذاشته می شود را بررسی می کنیم. در تصویر زیر پای راست را حکاکی کردند وقتی که به سمت چپ پا نگاه می کنیم خیلی راحت نشانه های دیگری را هم می بینیم که نمادی از قبر می باشند. نشانه ها بصورت ردیفی در زیر همدیگر قرار کرفته اند و نشانشگر مجسمه های کوچک داخل مقبره است. همانطور که می بینید در سمت چپ نشانه پا یک مقبره باز شده است.

اصول اصلی ما این است که شما باید در جهت مخالف پا نگاه و آن جهت را بررسی کنید. این استاندارد تغییر نمی کند مگر در مواردی که نشانه های اضافه و جهت دهنده  دیگری در کنا پا باشد .

📚(منبع کتابهای باستان شناسی)

 @ArchaeologyTeam

  • ۰
  • ۰

جهت دانلود کتاب الکترونیکی سکه شناسی به کانال تلگرام در لینک زیر کلیک نمائید و کلمه sekke shenasi  را سرچ نمائید

👇👇👇👇

@ArchaeologyTeam

  • ۰
  • ۰

علامت کبوتر:


 سنگ کبوتر معمولا روی صخره ها حکاکی میشود . و اشاره به سمت نوک و یا دقیقا زیر خود را دارد البته روی زمین . و نشان دفینه کوچک است در حد یک دیگ 30 کیلیویی . متراژ آن هم به 2 متر بیشتر تجاوز نمیکند .


نشانه قلب:


 قلب شکلی است که از گذشته های خیلی دور به امروز رسیده است. در هر جامعه ای نشان محبت و احترام میباشد. در مسیحیت روی سنگ قبرها مشاهده میشود. از نظر بعضی تعابیر دفینه یابی به معنی طلا میباشد. و در اشکال متفاوت معنی تله را میدهد. اما معنی و مفهوم این تصویر به این صورت است که: یک قدم در سمت راست و البته کمی پایین تر ورودی یک قبر مهم میباشد. توجه داشته باشید به احتمال زیاد تله دارد. در بیشتر دوره های تاریخی از علامت قلب استفاده شده است . در یکی از نمونه های کشف شده در قسمت ورودی یک قبر به همراه 3 عدد سکه طلا (ساسانی) وجود داشته است.


علامت روباه:


 حیوانی مکار و پر فریب با چشمانی نیمه درشت که پوزه(دهان) آن جلب توجه میکند.

روباه بیشتر بانماد هایدیگر به کار برده میشود از جمله شیر -ببر-انسان و…

روباه نظر شما را به خود جلب میکند وبه شما میگوید از مسیر من بیایید که در واقع میخواهد شما را فریب دهد .

به هیچ عنوان در مسیر روباه دنبال بار نگردید.بار در مسیر مخالف روباه است


نشانه ردپای برهنه یا علامت پا:


اگر رد پای راست باشد به سمت انگشتان پا و متمایل به سمت راست باید بررسی شود.

اگر رد پای چپ باشد به سمت انگشتان پا و متمایل به سمت چپ باید بررسی شود .

اگر رد پای چپ و راست درکنار هم باشد در جهت پاها باید نگاه کرد. (در جهت پاها مکانی که با سایر قسمتها متفاوت است باید بررسی شود.)

گفته میشود که اگر یک پا باشد گنج نزدیکتر و اگر دو پا باشد گنج دورتر است ، همچنین اگر فقط پای چپ باشد دفینه نزدیکتر و برای پای راست کمی دورتر خواهد بود.

معمولا برای پای چپ 3 الی 7 و برای پای راست 10 قدم به جهت انگشت ها محاسبه می گردد.

جایی که ردپا وجود دارد،  احتمال اینکه بتوانید دفینه ای را پیدا کنید، بسیار  زیاد است.

ضمنا اگر نزدیک انگشتان به اندازه نخود یک حفره وجود داشته باشد و یا یک یکی از انگشتان پا وجود نداشته باشد یا علامتی داشته باشد، در اینصورت 40 الی 70 قدم و در مواردی هم می توان 111 قدم به سمت جلو برویم و یقینا یک گنجینه وجود دارد مگر آنکه در گذشته دور یا نزدیک به تاراج رفته باشد.

شایان ذکر است، یافتن رد پا در داخل اتاقک یا راهرو و غار و زیر زمین، بصورت بالا محاسبه نمی گردد و بسته به محل و طرز قرار گرفتن و نیز علائم موجود در کنار یا داخل آن، تعبیر و تفسیر مخصوص به خود دارد.

و آخر اینکه چنانچه در داخل کف پا علامت ضربدر یا بعلاوه و یا حتی یک نقطه یا سوراخ وجود داشت ، هدف در زیر آن است.


نشانه مربع:


نقوش مربع: مربعی یکی از اشکال هندسی است که بیش از هر شکل دیگر به عنوان جهانی ترین صورت در زبان نمادها به کارگرفته شده است. بر طبق نظر فیثاغورث مربع نمایندة وحدت گونه ها و نشان دهندة برابر یک چیز با خودش به نحوی نامتناهی است و نتیجتاً می تواند نمادی از عدالت قانون تلقی شود که همه را به یک چشم می نگرد. از نظر افلاطون مربع نمایندة هماهنگی است که عالیترین فضلیت به شمار می آید؛ شناختی کامل که شخص می تواند از طریق آن به حقیقت مطلق دست یابد. این شکل پر از رمز و راز است و ثبات گراست. همراه با مستطیل که خود زایندة آن است معماران، و هنرمندان زیادی از سراسر جهان را در طول تاریخ الهام بخشیده و آنان را به ابداع سطوح و ساختمان های سه بعدی واداشته است. مربع همراه با دایره، مثلث متساوی الاضلاع و صلیب نشأت گرفته از خود مربع یکی از بنیادی ترین شکل های نمادین به شمار می رود. مربع شکلی ایستا و ثبات گراست که اضلاع و زوایای برابرش احساسی از سکون، استحکام، حصار، منزل، کمال و استقرار بر می انگیزند. با این همه هنگامی ک یکی از اضلاع یا زوایای این شکل خمش پیدا می کند، به نحوی شگفت انگیز شکلی دیگر حاصل خواهد کرد. واقعیت تنها به کمک مربع قابل بیان است.


نشانه عقاب:


 گر چندین جوغن بر روی یک سنگ یا صخره متحرک دیدید . مثل سنگی در زمین کشاورزی یا بیابان که قابل حرکت باشد نشانه چندین قبر است که در همان حوالی موجود است قبرها را مثل شکل بالا پیدا می کنید و بعد از پیدا کردن اولین قبر بقیه قبرها رو به عقب هستند برای پیدا کردن فاصله بین قبرها نیز باید فاصله بین جوغن ها را اندازه گیری کرده و هر یک سانتیمتر را یک متر محاسبه کنید.اگر یک جوغن روی یک صخره دیدید که یک خط به آن جوغن وصل بود نشانه قبر یک فرد بلند مرتبه است . فاصله بین نشانه تا قبر را مثل شکل بالا محاسبه می کنیم.

علامت کوزه:


 اگر شکل یک کوزه را به این طریق دیدید که روی سنگ حکاکی شده طول کوزه را اندازه بگیرید و برای هر سانتیمتر یک متر رو به دهانه کوزه بروید هدف در زیر زمین است.


علامت سنگ آسیاب:

 زیر سنگ را بررسی کنید تا 2 متری زیرش را نگاه کنید. البته بهتر است سوراخ وسط سنگ آسیاب را اندازه گیری کنید هر سانتیمتر را می توانید یک متر حساب کنید. سنگ آسیاب نماد گنج است اگر زیر خاک باشد آخرین علامت است. اگر سنگ آسیاب در سطح زمین باشد نماد گنج نیست.


علامت مثلث:

 نقوش مثلث: مثلث متساوی الاضلاع بیانگر الوهیت، هماهنگی و تناسب است. این نماد به عدد اشاره دارد و بدون ارتباط با سایر شکل های هندسی به طور کامل قابل فهم نیست. در واقع تمام اشکال را می توان از طریق ترسیم خطوطی از مرکز به زوایای آنها به مثلث هایی تقسیم کرد. مثلث تشکیل دهندة قاعده هرم است. همچنانکه هر زایشی با تقسیم صورت می گیرد، بشر نیز قابل مقایسه با مثلث متساوی الاضلاع است که به دو مثلث قائم الزوایه تقسیم شده باشد. هر مثلث به عنصری خاص مربوط می شود:مثلث متساوی الاضلاع با زمین، مثلث قائم الزاویه با آب، مثلث مختلف الاضلاع با هوا و مثلث متساوی الساقین با آتش، مثلث متساوی الساقین که زاویة رأس آن 108 درجه باشد حاوی ارقام با معنایی است و هماهنگی خاص در خود دارد. مثلث که با خورشید و گندم در رابطه است، نمادی از بارآوری می باشد. مثلث با همین معنا اغلب توسط هندیان، یونانیان و رومیان در قرنیزهای تزئینی ساختمان ها به کار رفته است. مثلث همچون چند وجهی هایی که از خود مثلث متساوی الاضلاع تشکیل می شود.


علامت چکمه:

این نماد در اکثر حفاری ها به چشم میخورد و جایی که این نماد دیده میشود به شما مسیر را نشان میدهد و  باید از مسیری که به سمت پایین میرفتیم را دست نگه داشته و به سمت نوک چکمه به جلو پیش برویم و معمولا اندازه ای که چکمه یا پای سنگی به ما میدهد بیشتر از 3 متر نمیباشد و شما را به هدف نزدیک میکند . در اکثر مواقع آثار دومی که بعد از چکمه به چشم میخورد چراغ پیسوز است.


نشانه شتر 

چنانچه در کنار و پهلوی کوه یا تپه ای و به موازات آن نشانه شتر نشسته ای را یافتید که سر آن کمی متمایل به پایین قرار داشت، باید در مسیر نگاه شتر کمی جلوتر از خود نشانه، سنگی را بیابید که بر روی آن آبراهه ای کج یا کانالی حکاکی شده باشد. سنگ را برداشته و زیر آن را بکاوید تا پله هایی نمایان گردد و در مسیر پله ها به پایین ادامه دهید تا به هدف برسید.

توجه داشته باشید که این نوع دفینه ها معمولا دارای تله و نیز سر باری (سر مال) بوده و باید به علائمی که در عمق 1/5 تا 2/5 متری به آنها برخورد می نمایید، کاملا دقت کنید تا اسیر تله نگردید یا اینکه از سربار آن عبور ننمایید (سربار و خود دفینه شتر در عمق حدود 4 الی 4/5 متری قرار دارد) و اینکه دفینه شتر فقط طلا می باشد!

نکته آخر اینکه نباید این مورد را با موارد دیگر اشتباه بگیرید، چرا که اگر سر شتر کمی متمایل به بالا یا بر گشته به پشت باشد یا اینکه بر روی قله و سر تپه نشسته باشد و ... مکان دفینه فرق دارد.

شتر در حال راه رفتن یعنی مال جلوتر است. شتر ایستاده یعنی گنج همانجاست . اگر شتر بار داشته باشد حتماً در آن نزدیکی یک گنج وجود دارد شتر نماد گنج و یا موارد خاص با ارزش است معمولاً در ۵۰ یا ۶۵ قدم جلوتر یک علامت دوم هم دارد. اگر شتر نشسته باشد گنج در زیر سنگ باتلاق یا داخل غار است .

اگر شتر داخل غار باشد گنج داخل غار است. اگر چند شتر در پشت هم باشند و آخرین شتر نشسته باشد دفینه آن در پشت سر آخری می باشد. اگر شتر سرش پایین بود ، دفینه همانجا جلوی شتر است. کوهان شتر ممکن است علامت تل خاکی یا یک تپه بسیار کوچک سنگ چین باشد . اگر یک کوهان داشته باشد یک برجستگی در روبروی آن است و اگر کوهان شتر ۲ تا باشد ، دو تل و یا تپه کوچک وجود دارد که یکی درست است و دیگری برای گمراه کردن ساخته شده است


نشانه لاک پشت

وجود لاک پشت در جایی میتواند چند حالت داشته باشد. در بیشتر مواقع لاک پشت در نزدیکی یک آب قرار دارد چنانچه پشت آن رودخانه قرار داشت ، جهتی را که لاک پشت نگاه می کند در آن مسیر دنبال سنگی بگردید که رنگ یا شکل سنگ با بقیه فرق داشته باشد زیر این سنگ را بررسی نمایید .لازم است به علائم پشت لاک پشت هم دقت کافی بکنید. همانگونه که سر لاک پشت جهت را نشان می دهد پاها و دم نیز می تواند جهت را نشان بدهد. در حالتی که لاک پشت سرش به سمت آب قرار داشت باید به سمت دم و پاها نگاه کرد و دفینه آن یا درست در زیر دم لاک پشت است یا ۱۳ الی ۱۵ قدم پشت لاک پشت یک تل خاکی (برجستگی کوچک خاکی)  باید وجود داشته باشد. این نوع گنجینه ها در عمق کم می باشند . اینجا باید یک چیزی را بدانید که هر کجا علامت لاک پشت باشد به احتمال زیاد در آن مکان تونل و یا غار طولانی باید وجود داشته باشد و در این حالت دفینه دارای ساروج می باشد.


علامت دست

این علامت چند حالت دارد که باید به آن دقت نمایید(آیا دست راست و یا دست چپ است؟و…)دقت کنید که اگر انگشتی با بقیه فرق داشته باشد یا کج شده باش

@ArchaeologyTeam

 @ArchaeologyTeam

  • ۰
  • ۰

معیار ارزش گذاری آثار و اشیاء قدیم و جدید

1  نوع و جنس و مقدار مواد اولیه ( به طور مثال یک شی زرین یا نقره ای یا ابریشمی دارای ارزشی بیشتر از شی مشابه و با موادی مانند آهن ، مفرغ یا پشم می باشد )


2  زمان ساخت یا وقتی که از شروع تا اتمام یک اثر صرف می شود در ارزش آن مد نظر خواهد بود


3  تجربه ، مهارت و استادی سازنده


4  نایابی و کم یابی تکنیک و فنون بکار رفته در  ساخت اثر


5  فرم و هندسه فضایی اثر


6  نقوش ، طرح ها و تزئینات بکار رفته که خود شامل سه بخش می شود.


الف:   نوع طرح ونقش واصالت فرهنگی و تاریخی آن

ب:   تکنیک و مهارت استفاده از نقوش وتزئینات

ج:   میزان هماهنگی و ارتباط نقش و فرم


7   داشتن امضاء یا خط اثر و آن به این معنی است که از روی ویژگی خاص یک اثر و شخصیت آن شی بتوان به نام سازنده اش  پی برد . مثال بهتر این است دو میناتور کاملا مشابه یکی توسط  فردی ناشناس ترسیم شد ه و دومی به طور مثال توسط رضا عباسی و یا بهزاد


8  داشتن ویژگی های بارز فرهنگی هنری بومی یا منطقه ای و ملی

9  در نهایت دو یا چند عملکردی بودن (Multi-Function) که می تواند بر  نحوه و میزان  ارزش گذاری شی دستی اثر بگذارد . به طور  مثال یک قالی یا گلیم زیبا علاوه بر  عملکرد زیر انداز دارای عملکرد زیبایی نیز هست و در عین حال دارای ارزش اقتصادی فعال و غیر ثابت نیز می باشد و …

به هر صورت از دیدگاه باستان شناسی و مبادی علمی ، یک کاوشگر و  کارشناس کاوش ، دست به مطالعه و بررسی اسناد  و مدارک مختلف تاریخی و فرهنگی می زند تا قادر به شناسایی و تعیین محل دقیق دفن آثار ،اشیاء و ابنیه گردد . این عمل ، تنها با تسلط به تاریخ جغرافیای قومی وتاریخی ، ویژگی های اجتماعی و فرهنگی اقوام وهمینطور  شناسایی آثار موجود ومعاصر برای پیگیری و ره یابی سابقه و پیشینه تاریخی آن است  که محقق ر ا قاد ر به اکتشاف  و مطالعه علمی خواهد نمود .اما علاوه بر آن برای تعیین دقیق قدمت و تاریخچه آثار بعد از اکتشاف باید به دنبال کشف حقایق و مجهولات فرهنگی نیز بود.

@ArchaeologyTeam

  • ۰
  • ۰

علامت ها و نشانه ها در گنج یابی:

شرایط عکس گرفتن:


یک عکس نزدیک از آثار مورد نظر تا جزئیات مشخص بشه

عکس از فاصله چند متری. از 4 جهت. آثار در وسط عکس باشه و حداقل شعاع 20 الی 30 متری دیده بشه. 

یک عکس دور از منطقه مورد نظر. آثار در عکس مشخص باشه.

جهت های جغرافیایی رو هم مشخص کنید.

👈👈👈مهم: ابتدا فقط یک عکس از نزدیک بفرستید. اگر  عکس بیشتر خاستیم  عکس های بعدی رو بفرستید. 

در ضمن وقتی اومدید پی وی عکس از نزدیک را بزارید

@ArchaeologyTeam


  • ۰
  • ۰

گنج یابی با نشانه سنگ صندلی

اگر در جایی که آرنج قرار می گیرید علامتی وجود داشته باشد احتمالاً روبروی سنگ باید یک برجستگی کوچک (تل خاکی) باشد که دفینه در داخل آن است

اگر سنگ صندلی در داخل غار باشد و در اطرافش کنده کاری های گرد و دایره شکل باشد ، گنجینه یک حاکم یا رئیس در داخل صخره های غار ، اتاق های مخفی وجود دارد که معمولاً در کف غار می باشد . البته دیوارهای غارحتماً باید بررسی شوند و فراموش نکنید که کف غار را نیز بررسی نمایید . در حالتی که در روبری سنگ صندلی دره ایی وجود داشته باشد اگر روی صندلی نشستید و پاهایتان به زمین خورد ، دفینه درست زیر پای شما قرار دارد.

اگر در سنگ صندلی هر دو تکیه گاه دست موجود بود. می تواند دفینه در روبروی صندلی در داخل چاهی باشد و اگر یک دسته داشت به سمت آن دسته را دقت کنید .
@ArchaeologyTeam

  • ۰
  • ۰

ساروج چیست و آموزش پیدا کردن ساروج

اموزش پیدا کردن ساروج

ساروج,اموزش پیدا کردن ساروج,ساروج چیست

با مطلبی در مورد گنج یابی و کشف عتیقه ها در خدمت شما هستیم .

آهک شکفته, خاک رس, ماسه بادی, خاکستر, الیاف, آب, سفیده تخم مرغ, شیر

استفاده از دو مورد آخر بسیار نادر و برای سازه های دارای اهمیت خاص بوده است.

ماسه بادی

 با توجه به بررسی های انجام شده و به دلیل چسبنده بودن خاک رس، خاکستر و آهک علت استفاده از ماسه در ملات ساروج احتمالاً افزایش کارایی ملات بوده است.

همچنین در بعضی مواقع که مواد اصلی تشکیل دهنده ساروج کمیاب بوده و یا برای به دست آوردن ساروج هایی با خاصیت های مختلف از ماسه استفاده می شده است.

آهک شکفته

آهک زنده هنگام شکفته شدن گرما پس می دهد و حجمش زیاد می شود. هرچه cao  در آهک زنده بیشتر باشد بیشتر با آب ترکیب می شود و حجم آهک شکفته بیشتر می شود. حجم ملات ماسه آهک و شکفته آهکی ثابت است و پس از گرفتن و سفت شدن تغییر حجم نخواهد داد.

در واقع اصول تهیه و به کارگیری آهک، تبدیل سنگ آن به حالت قابل مصرف است.

 خاک رس در نتیجه عمل فرسایش و هوازدگی بر فلدسپات ها و میکا ها و از پوسیدن آنها حاصل می شود. خاک رس پس از آب مکیدن؛ چسبناک ، خمیری و شکل پذیر می شود.

میزان مکیدن آب در خاک رس بسته به نوع دانه ها و ریزی و درصد رس آن دارد .

برخی معتقدند که نباید به ساروج خاک رس اضافه کرد و خاک رس ملات ساروج را به مرور زمان خراب می کند. اما در اکثر منابع از خاک رس به عنوان مواد اولیه در ترکیب ساروج نام برده شده است.

الیاف

الیاف مورد استفاده در ساروج شامل الیاف گیاهی مانند لوئی یا گل نی و یا الیاف حیوانی مانند موی بز، پشم شتر و یا گاهی موی سر انسان است.

دو دلیل اصلی برای استفاده از الیاف در ملات ساروج وجود دارد:

۱- افزایش سختی ملات

۲- افزایش باربری کششی و جلوگیری از گسترش ترک

خاکستر

خاکستر مصرفی در ملات ساروج از سوزاندن کود حیوانی یا کود گیاهی مانند پوسته برنج حاصل می شود.

آزمایشات نشان داده اند که مقدار خاکستر حاصل از سوزاندن برخی از گیاهان و سیلیس موجود در خاکستر آنها در پوسته برنج بیشتر از سایر گیاهان است . وزن مخصوص پوسته برنج ۲۲۹۰ kg/cm3 می باشد. از این فرآورده به عنوان ماده پوزولانی جهت تولید سیمان های پوزولانی در کشور های در حال توسعه استفاده می شود.

از ۱۰۰۰ کیلوگرم برنج تقریباً ۲۰۰ کیلوگرم پوسته تولید شده که از سوزاندن آن حدود ۴۰ کیلوگرم خاکستر به دست می آید که معمولاً بین ۸۵ تا ۹۵ درصد سیلیس دارد.

میزان فعالیت خاکستر پوسته برنج در برابر آهک با ازدیاد دمای سوزاندن و زمان نگهداری در آن حرارت ، نسبت عکس دارد. به طوری که در ۵۰۰ درجه سانتیگراد و زمان ۲ ساعت خاصیت پوزولانی در بالاترین مقدار است و در ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد خاصیت پوزولانی کاملاً از بین می رود.

برای ملاتی با مقدار خاکستر پوسته برنج ثابت، با افزایش نرمی خاکستر، آب مورد نظر کاهش می یابد.

@ArchaeologyTeam


  • ۰
  • ۰

باستان شناسی، شناسایی تاریخ زندگی بشر است. انچه که او را در مسیر زندگی  یاری رسانیده تا با بهره گیری از اسباب و ابزار متعدد و  پیمودن مسیر تکامل، گام در دوران طلایی پیشرفت و تمدن بگذارد. بی شک کنگاش و کاوش در انچه که ذهن بشر را در ادوار مختلف تاریخ درگیر خود نموده است با هیجانی وصف ناپذیر همراه هست که همگان را امکان درک ان مهم نیست.  همراهانی را می طلبد که در شرایط سخت و طاقت فرسا  با قبول هر انچه برای دیگران سختیست و برای آنان لذت، در جستجوی یافتن حقیقتی باشند که در غبار زمان از دیده ها پنهان بوده است.  

دوستان مورخ و باستان شناس:

خوش امدید به جمع این همراهان

@ArchaeologyTeam

  • ۰
  • ۰

آموزش گنج یابی

دفینه یابی برای شناختن ساختار  و لایه های خاک از رشته  ژئولوژی( زمین شناسی ، علمی که درباره زمین و چگونگی مواد و ترکیبات و تغییرات آن بحث می کند.) استفاده نمود تا گمراه نشویم.

گنج یابی باید از روشهای آرکولوژیک (باستان شناسی) در تحقیقات مقدماتی و سطحی و در حفاری استفاده نمود تا شانس موفقیت شما بالاتر برود .

برای فهم اینکه آثاری که بدست آمده از چندین و چه کانی هایی تشکیل شده و یا چه نوع سنگ قیمتی در ساخت آن استفاده شده باید از شاخه کانی شناسی  که یکی از شاخه های زمین شناسی است استفاده کرد.

محاسبه تقریبی هزینه های جستجو بررسی و حفاری کردن باعث برنامه ریزی دقیق و موفقیت در کار می شود

برای شناخت اشکالی که بر روی صخره ها حک شده و همچنین شناخت آثار تاریخی بدست آمده باید تاریخ هنر و تاریخ تمدنها را مطالعه نمود و استفاده کرد.

حفاری کردن همانند یک عملیات است قبل از اینکه خاک را زیر و رو کنید باید داده ها و نشانه های سطح خاک را به شکل خوبی تجزیه و تحلیل کرد.

در زیرخاکی ها باید برای زودتر رسیدن به هدف باید از تکنولوژی استفاده کرد.

در گنج یابی بسیاری از نشانه ها و اشکال به شکل الفبایی و طبق قواعد ریاضی بدست می آیند.برای حل کردن این معماها باید از علم هندسه که شامل مجموع قوانینی مانند یادگیری زبان علائم و نشانه ها , اندازه گیری طول و عمق, واحدهای اندازه گیری در ریاضی که این قوانین در بسیاری از گوردخمه ها تومولوسها و بسیاری از دفینه های شخصی رعایت شده است استفاده نمود .

در دفینه یابی برای یادگیری جنبش ها و ساختار قومی و دینی جوامع باستانی باید  تاریخ ادیان را مطالعه و استفاده کرد.

برای پیدا کردن گنج باید از اطلاعات مردم که شامل افسانه ها داستان ها و باورها که مربوط به منطقه مورد کاوش شماست نت برداری کرد یادتون باشه گاهی نکته ای کوچک کاری بزرگ انجام می دهد البته معمولا این جور افسانه ها با اغراق همراه است اما همه این ضرب المثل رو شنیدیم که میگه تا نباشد چیزکی مردم نگویند .

@ArchaeologyTeam